Riikka Autio
5.8.2019
Tutkimusten, julkisen keskustelun ja pk-yrityksistä saamani kokemuksen pohjalta tuon esiin kolme pääteesiä, jotka yritysjohdon olisi hyvä muistaa markkinointiin ja markkinointiviestintään liittyen:
Tässä kohtaa on aiheellista piirtää karkea kuva siitä, mitä markkinointipäällikön rooliin ja tehtäviin kuuluu. Seuraavat kuvaukset perustuvat omaan kokemukseeni ja pintapuoliseen mediakatsaukseen.
The CMO Survey 2019 -tutkimuksen mukaan 37,9 prosenttia markkinointijohtajista piti kasvun synnyttämistä tärkeimpänä haasteenaan. Markkinoinnin perimmäinen tarkoitus on luoda kestävää kannattavuutta ja kasvua, tuottoa omistajien panokselle sekä edellytykset yritystoiminnan kestävälle kehittämiselle. Kestävän kehityksen ja kasvun pitäisi olla myös kaupallisen yrityksen markkinointipäällikön kiintopiste.
Markkinointifunktion ja markkinointipäällikön roolit ovat moninaiset ja tehtäväkentät vaihtelevat organisaatiosta toiseen. Pohjoismaisen Chief Marketing Officer 2017 -kyselytutkimuksen mukaan suomalaisista markkinointijohtajista (CMO) 39 prosenttia kuuluu kansalliseen johtoryhmään ja 37 prosenttia raportoi vähintään viikoittain toimitusjohtajalle.
Pk-yrityksessä, jossa ei ole markkinointiin nimettyä johtajaa, markkinointipäällikkö voi vastata markkinoinnista kokonaisuudessaan, kuulua johtoryhmään ja raportoida toimitusjohtajalle. Tällöin painopiste on todennäköisesti strategisessa markkinoinnissa, ja tehtävässä vaaditaan vahvaa liiketoimintaosaamista sekä kriittisten menestystekijöiden ymmärtämistä. Strategisen markkinoinnin tavoitteena on tunnistaa markkinoilta piilevää potentiaalia ja virittää yrityksen kilpailukeinot vastaamaan kysyntään kannattavasti. Strateginen johtaminen koskee koko markkinointimixiä. Asiakastarina kertoo, miten strateginen markkinointi ja käytännön markkinointiviestintä yhdistyvät Viulevan Päällikön työssä.
Pk-sektorilla markkinointipäällikön vastuualueena on useimmiten nimenomaan markkinointiviestintä. Markkinointipäällikkö – tai oikeammin markkinointiviestintäpäällikkö – johtaa eli suunnittelee, budjetoi, aikatauluttaa, resursoi ja seuraa mainontaa, myynninedistämistä sekä sidosryhmävaikuttamista yhteistyössä yrityksen ja myynnin johdon kanssa.
Kasvun mahdollisuuksien tunnistamiseksi tarvitaan markkinatuntemusta, jota syntyy tutkimalla markkinoita ja haistelemalla tulevaisuuden muutosten ensimerkkejä. Markkinatiedon kerääminen ja jalostaminen sekä asiakastyytyväisyyden ja suorituskyvyn mittaaminen ja kehittäminen ovat keskeinen osa markkinoinnin työsarkaa pk-sektorilla. Markkinointipäällikön vastuulla on organisoida datan kerääminen ja työstäminen liiketoiminnan kehittämisen tarpeisiin.
Halutun tavoitteen saavuttaminen edellyttää kohderyhmän ajatteluun vaikuttamista. Työkaluna on pitkäjänteinen markkinointiviestintä pitkän ja lyhyen aikavälin vaikuttamiskeinoineen. Niiden johtaminen on markkinointipäällikön keskeistä työsarkaa.
Markkinointi on aina sidoksissa muuhun liiketoimintaan ja sen toimintoihin ja siksi sitä on välttämätöntä suunnitella ja toteuttaa osana kokonaisuutta. Tähän liittyen on tärkeää, että viestintää johtava markkinointipäällikkö on alusta alkaen mukana hankkeissa suunniteltaessa yrityksen prosesseja sekä kehitettäessä uusia tuotteita ja palveluita.
Pk-yrityksissä kaikki isot projektit osastosta ja toiminnosta riippumatta sivuavat markkinointia ja varsinkin sen osa-aluetta viestintää. Hyvä esimerkki on uutuustuotteen lanseeraus ilmanvaihtoalalla, johon voi tutustua Viulevan referenssin kautta. Projektin edetessä tuotekehitysideasta tuotannon ja logistiikan kautta jälleenmyyjien hyllyihin ja loppukäyttäjien ostoslistoille markkinointi tekee yhteistyötä monien sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.
Markkinointiviestinnän ohella markkinointipäällikön tehtävänkenttää on organisaatioviestintä. Viestinnän asiantuntijana markkinointipäälliköllä on mahdollisuudet ja taito parantaa koko organisaation hyvinvointia. Kommunikaatio on keskeinen keino muun muassa arvotyöskentelyssä, ajattelutapojen ja ilmapiirin muutoksissa sekä työntekijäkokemuksen parantamisessa.
Luonnollisesti markkinointipäällikkö myös istuu yhdessä ”organisaatiolaatikossa” ja on siten alainen, esimies ja kollega, mihin liittyen päälliköltä edellytetään moninaisia viestintätaitoja ja -toimenpiteitä.
#viuleva #markkinointipäällikkö #rooli #tehtäväkenttä #työnkuva #vastuualue #pk #pkyritys #markkinointiviestintäpäällikkö #markkinoinninjohtaminen #viestinnänjohtaminen
Viuleva Päällikkö Riikka Autio on strategisen markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija. Pitkä työura kansainvälisten pk-yritysten markkinoinnissa ja vientikaupassa ovat luoneet kokemuspohjan, jonka ansiosta hän pystyy tarkastelemaan ja kehittämään liiketoimintaa kokonaisvaltaisesti ja strategisesti. Samaan aikaan hän vaikuttaa viestinnän avulla kattavasti sisäisiin ja ulkoisiin sidosryhmiin. Viuleva Päällikkö on asiantunteva markkinointi- ja viestintäkumppaninne. #viulevapäällikkö
Sivustomme käyttää evästeitä. Hyväksymällä tämän voimme taata parhaan käyttökokemuksen verkkosivuillamme. Lue lisää.
Valitse evästeet
Osa evästeistä vaaditaan verkkosivuston toimintaan ja osa mahdollistaa erinäisten lisäominaisuuksien käytön. Voit alla olevasta listasta määrittää, mitä vaihtoehtoisia evästeitä on lupa käyttää. Rastita ne kohdat, jotka sallit. Voit lukea lisätietoja evästekäytännöistämme täältä.
Huom! Jos olet aiemmin sallinnut vain tietyt evästeet, näkyvät ne automaattisesti rastitettuina. Voit poistaa hyväksynnän poistamalla rastin ja tallentamalla asetukset uudelleen.