Markkinoivat yritykset ovat yllättävän usein tyytymättömiä markkinointitoimistojen tekemisiin. Monilla on kokemus, että toimistoille joutuu vääntämään rautalangasta, palvelu on passiivista, tai palveluihin kulutetut eurot eivät tuota vastaavaa hyötyä.
Markkinoinnin palveluntarjoajien kannalta haasteet liittyvät ostajan antamien lähtötietojen tai sen markkinointiosaaminen ja -resurssien heikkouteen. Tuottava markkinointi edellyttää pitkänjänteistä tekemistä, ja siihen tarvitaan sekä toimiston että asiakkaan aktiivista panosta.
Huonot asiakaskokemukset syövät yritysten luottamusta markkinointialaan ja rohkeutta investoida markkinointiin. Markkinointisatsaukset ja yritysten kehitys kuitenkin korreloivat suoraan keskenään, joten kielteiset mielikuvat ovat suuri haitta. Niiden takia jää paljon markkinoinnin potentiaalia hyödyntämättä ja yritysten kasvua saavuttamatta.
Markkinointiin liittyvien ennakkoluulojen ja ongelmien ratkaiseminen on koko yrityskentän etu. Syyttävän sormen heristelyn sijaan on tarpeen kehittää toimintamalleja, jotka saavat markkinoivat yritykset ja markkinointialan toimistot onnistumaan yhteisissä projekteissaan.
Seuraavana on esitelty tekijöitä, jotka auttavat yrityksiä ja toimistoja luomaan yhdessä molemminpuolista tyytyväisyyttä ja lisäarvoa. Näkemykset perustuvat pk-yritysten johtajien kokemuksiin, jotka ovat tulleet tietooni keskustellessani heidän kanssaan markkinointiyrittäjänä myyntihousut kintuissa. Taustalla ovat myös MarkkinointiKollektiivissa 15.1.2021 avaamani keskustelu ja omat kriteerini, jotka ovat muotoutuneet markkinointiin liittyvissä rooleissani pk- ja suuryrityksissä sekä yksinyrittäjänä.