Riikka Autio
29.8.2019
Millaista markkinointiviestintää teidän yrityksessänne tehdään? Kysyttäessä tätä pk-yritysten johdolta vastaukseksi saa usein luettelon erillisistä toteutetuista toimenpiteistä. Samaan hengenvetoon johto usein kertoo, että yrityksessä on laadittu konsultin kanssa markkinointistrategia ja markkinointisuunnitelma, jotka ovat kuitenkin konsultin työn päätyttyä jääneet yrityksen vastuulle ja hautautuneet muuhun työkuormaan. Hyväkin suunnitelma on valitettavasti turha, jos se jää toteuttamatta.
Yrityksissä onneksi ymmärretään markkinointiviestinnän välttämättömyys: tulosta syntyy vain näkymällä ja kuulumalla siellä, missä potentiaaliset asiakkaat ovat. Sen sijaan viestintäsuunnitelmien jääminen ydintekemisen ja asiakaslupausten lunastamisen jalkoihin on suuri menetys, sillä ilman aktiivista vaikuttamista tunnettuus ja myynti eivät kehity koko potentiaaliinsa. Ongelman ratkaisu on resursseissa: kun halutaan merkittäviä tuloksia, niiden synnyttämiseen on oltava tarvittavat tekijät ja työkalut.
Markkinointipäällikön vastuulla on markkinoinnin ja viestinnän suunnittelu yrityksen strategian mukaisesti sekä toimenpiteiden toteuttaminen tavoitteiden saavuttamiseksi. Ulkoistettu markkinointipäällikkö luo suunnitelman yhdessä yrityksen johdon kanssa ja — toisin kuin edellä kuvattujen tilanteiden konsultti — jatkaa sen jälkeen matkaa heidän rinnallaan. Näin vuokrapäällikkö varmistaa, etteivät suunnitteluun käytetyt resurssit valu hukkaan, vaan tuovat yritykselle hyötyä pitkällä aikavälillä.
Markkinoinnin vuokrapäällikkö ottaa ensin tilanteen haltuun vaiheittain ja tekee sen jälkeen työtään itsenäisesti, mutta päämiehiään kuunnellen. Ajan kuluessa vuokrapäällikkö kasvaa osaksi organisaatiota ja on kaikessa hyvässä kuin yrityksen työntekijä. Palveluntarjoajana hän pitää kuitenkin erityistä huolta työnsä laadusta ja sovittujen tavoitteiden saavuttamisesta.
Yhteistyö voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen:
Mitä pidempi yhteistyösuhde on takana, sitä itsenäisemmin vuokrapäällikkö pystyy toimimaan ja sitä tehokkaampaa tekeminen on. Tähän perustuu vuokrapäällikköpalvelun lupaus vapauttaa asiakkaan aikaa ydintekemiseen. Tilanne on ideaali, kun osapuolet ymmärtävät toisiaan puolesta sanasta — vähän kuin pitkässä ystävyyssuhteessa.
Asiakasyrityksen kannalta on tärkeää, että ulkoistetun markkinointipäällikön rooli on nimenomaan hands on -tyyppinen käytännön toiminnan johtaminen. Konsultoiva rooli jättää yritykset pulaan ja suunnitelman pilvilinnaksi, kun taas tekijäroolissa toimiva päällikkö auttaa yrityksiä käytännön toimenpiteiden toteutuksessa ja haluttujen vaikutusten aikaansaamisessa.
Viuleva Päällikkö on pk-yrityksen ulkoistettu markkinointipäällikkö, joka sparraa johtoa markkinointistrategian ja vision kirkastamisessa sekä suunnittelee strategiaa tukevaa käytännön markkinointiviestintää. Viuleva Päällikkö vastaa myös suunnitelman toteutuksesta sekä työn organisoinnista, aikataulutuksesta ja seurannasta. Viuleva Päällikkö on kokenut asiantuntija, joka tekee töitä kädet savessa ja sydän roihuten – tilaajayrityksen kanssa samalla puolella pöytää.
Sivustomme käyttää evästeitä. Hyväksymällä tämän voimme taata parhaan käyttökokemuksen verkkosivuillamme. Lue lisää.
Valitse evästeet
Osa evästeistä vaaditaan verkkosivuston toimintaan ja osa mahdollistaa erinäisten lisäominaisuuksien käytön. Voit alla olevasta listasta määrittää, mitä vaihtoehtoisia evästeitä on lupa käyttää. Rastita ne kohdat, jotka sallit. Voit lukea lisätietoja evästekäytännöistämme täältä.
Huom! Jos olet aiemmin sallinnut vain tietyt evästeet, näkyvät ne automaattisesti rastitettuina. Voit poistaa hyväksynnän poistamalla rastin ja tallentamalla asetukset uudelleen.