Riikka Autio
19.1.2019
Tarina herättää nimen eloon ja saa kuulijat muistamaan sen. Ukillani ei ollut ajokorttia, ja siitäkin huolimatta elämä oli ruusuilla tanssimista. Ympärillä ja huolenpidon päässä oli kaikki tarvittava: lapset perheineen, viuleva työ ja viulevat ystävät. Toiveiden tavoittamiseen riitti Pappa-Tunturi, jonka visiirin suojassa oli ilo kiitää viulevasta paikasta toiseen. Ukki nautti munkkikahveista kylän miesten kanssa torikojun tuntumassa ja sekoitti viulevia juttujaan solkenaan soljuvaan puheensorinaan. Ukki oli viulevin koskaan tuntemani mies!
Viuleva on kotoisin Saimaan rannoilta ja Vuoksen kuohuista. Siinä tuoksuvat Karjalan koivikot ja metsätöiden juottamat jalkarätit. Joukossa voi aistia Karjalan kaljatehtaan maltaan kesäpäivänä ja sellutehtaan alvariinsa pölläyttämät katkut. ”Raha se on mikä haisee!” Viulevan ylä-ääninä kaikuvat lasten riemunkiljahdukset uimarannalla, ja pisaroissa pärskyvät sateenkaaren värit, kun ”Istu isän polveen!” raikui. Viulevan keskitaajuudella käy ihana itäsuomalainen puheenporina, johon jokainen mahtuu mukaan – yhtaikaa. Viuleva on onni, joka kipusi rintaan ihmisen mittaisten horsmien ja virnojen kutittaessa jalkoja lomantuoksuisella kinttupolulla.
Yrityksen nimeäminen on paljon haastavampaa, kuin oman lapsen nimen valinta. Siinä missä suomalainen tuore kansalainen saa yhdestä neljään joltain vuosikymmeneltä tuttua tai täysin vierasta etunimeä – ja jatkaa tai on jatkamatta suvun perinnettä, yritys voi saada vain yhden nimen ja senkin pitää olla riittävän keksinnöllinen.
Suomessa yrityksen nimen vahvistaa Patentti- ja rekisterihallitus. Sen mukaan on aina parempi, mitä keksinnöllisempi nimi on. Keksinnöllinen tarkoittaa sitä, että nimi eroaa selvästi kaikista aiemmin tunnetuksi tulleista eikä se ole ilmeinen keskitason taaplaajalle. PRH ottaa päätöksessään huomioon useita tekijöitä, kuten yksilöivyyden, erottuvuuden, sekoitettavuuden sekä suhteen etu- ja sukunimiin. Kannattaa lisäksi olla tarkkana, ettei nimi lisäksi sotkeudu esimerkiksi olemassa olevan yrityksen aputoiminimeen eikä edes käytöstä poistuneeseen nimeen. Vaatimuksia on monia ja kompastumisen välttämiseksi helpoin reitti on keksiä ainutlaatuinen nimi.
Kaukana ovat helppo maailma ja Tapsan Valinnan kultaiset ajat. Nimen miettimiseen kannattaa panna paukkuja, sillä parhaassa tapauksessa siihen latautuvat koko yrityksen liikeidea ja arvomaailma. Asiakaskokemuksen, palvelumuotoilun ja lopputuloksen korostamisen aikakaudella nimen soisi viittaavan asiakkaan saamaan lisäarvoon – hyötyyn, kokemukseen tai tunteeseen. Tämä tulokulma voi tuntua turhan pehmeältä koville aloille, muttei ole sitä, jos nimi iskee ja taipuu riittävällä voimalla.
Yrityksen nimi voi edustaa mitä tahansa sanaluokkaa ja olla missä tahansa sija- tai persoonamuodossa. Oivaltavasti keksityt tavallisuudesta poikkeavat ratkaisut ovat ehkä niitä kaikkein herkullisimpia! Kuten edellä tarinoidusta näkyy, Viuleva kuuluu adjektiivien sanaluokkaan. Se taipuu nominimen tapaan sijamuodoissa ja lisäksi sillä on laatusanoille tyypillisesti vertailuasteet viulevampi ja viulevin. Adjektiivi ilmaisee asian tai esineen laatua ja vastaa kysymykseen millainen. Kontekstista riippuen viulevan synonyymeja ovat mukava, hyvä, jännittävä, siisti, tyylikäs, upea, koskettava, vaikuttava, miellyttävä, ikimuistoinen, leppoisa yms. Merkitys on aina ja kaikin puolin myönteinen.
Viuleva tihkuu tunnetta ja asennetta. Viuleva on hyväntuulinen, välitön ja mukaansatempaava ihminen, yhteisö tai paikka. Myös matka tai projekti kokonaisuutena on parhaimmillaan viuleva. Viuleva on se matkan päässä odottava hetki, kun voi työn valmistuttua hymyillen todeta olevansa tyytyväinen. Viuleva on myös se tietoinen olotila, jossa saa ja voi nauttia sellaisenaan, turhasta riisuttuna – kun ei ole painetta mihinkään suuntaan eikä huolta mistään. Viuleva voi kuvata niin tavoitetta kuin prosessia ja tuloksia. Viuleva voi määrittää kaikkea ja mitä vain.
Viulevan nimi on nimeäjälle itselleen voimakkaasti latautunut ja ”rakkautta ensi kuulemalta”. Paitsi että nimi täyttää kaikki PRH:n vaatimukset ja hyväksyttiin ensi yrittämällä, myös lähes kaikki alkuaikana haastatellut ovat kokeneet nimen myönteisenä. Hilpeä nimi on tarinansa ja uniikkiutensa ansiosta mieleenpainuva ja tekee kuulijan iloiseksi.
Viuleva nimi tukee yrityksen brändiä ja imagoa. Se vastaa yrityksen visiota, lupausta ja arvoja. Edellä kuvatun mukaisesti Viuleva-nimi kertoo yrityksen toimintatavasta, tavoitteista ja halusta ratkaista asiakkaan markkinoinnin ja viestinnän tarpeet niin, että yhteistyö, toteutus ja tulokset saavuttavat viulevimman mahdollisen tason. Viulevan oppeja ovat mm. Jokainen tehköön, mitä parhaiten osaa – Viuleva on päällikkö markkinoinnissa! ja Joka markkinointitarpeeseen on Viuleva ratkaisu!
Viulevan palveluihin kuuluu kansainvälisyys, erikoisuutena Venäjä. Olemme täysin venäjänkielentaitoisia ja meillä on vuosien kokemukseen pohjautuva asiantuntemus Venäjän-viennistä. Yksi viulevimmista hetkistä nimeämistyössä oli oivaltaa, että va-pääte on yleinen pääte venäläisissä naisten sukunimissä (esim. Bugachova). Se sitoo nimen nokkelasti myös Venäjä-palveluihin.
Yrityksen nimeä on hyvä tarkastella PRH:n vaatimuslistan ohella myös monista muista näkökulmista, joista yksi on kohdemarkkina. On suotavaa, että nimi sopii suuhun yrityksen markkina-alueilla ja että nimestä ei synny kieliongelmia eikä ikäviä mielleyhtymiä.
Hienoinen Viuleva-nimen keksijälleen aiheuttama päänvaiva liittyy nimenomaan markkinaan. Yrityksen kotipaikka on Vaasa, kaksikielisen Rannikko-Pohjanmaan keskus, jolle Ruotsi on tärkeä esikuva ja jonka energiateollisuuteen painottuva liike-elämä suuntautuu vahvasti länteen. Mielipidekyselyissä herkkäkorvainen on kuitenkin tunnistanut, että Viuleva-nimi viittaa itään. Onko tästä haittaa? Tulevaisuus näyttää, miten moni potentiaalinen asiakas kokee Viulevan ”liian itäiseksi” ja miten se vaikuttaa mahdollisuuksiin onnistua.
Yrityksen nimelle ei pidä löytyä muista tai ainakaan yrityksen toiminta-alueen kielistä käännösvastineita, jotka vaikuttavat haitallisesti mahdollisten kumppaneiden tai asiakkaiden mielikuviin. Humoristiset käännösyhteydet sen sijaan ovat jopa eduksi, kunhan ne ovat sitä myös kohdekulttuurin arvomaailmassa. Hakukone on hyvä työkalu nimen olemassaolon ja levinneisyyden kartoittamiseen, kun taas viestintä- ja käännöstoimistot auttavat vieraskielisten merkitysten selvittämisessä.
Yllätykseksi hakukone ei löydä viuleva-sanaa sellaisenaan mistään kielestä. Viuleva on oletettavasti itäsuomalainen murresana, joka on jäänyt hakukoneilta katveeseen. Tavoitteena on ajan kanssa selvittää sanan juuria ja käyttöä ja syventää sitä kautta yrityksen persoonaa. Toistaiseksi keskitymme nauttimaan viuleva-sanan mystisestä ainutlaatuisuudesta ja teemme kaikkemme sanan käytön yleistymiseksi. Viulevaa saa siis käyttää!
#yrityksennimi #yritysnimi #toiminimi #nimiohjeet #prh #viuleva #markkinointitoimisto #viestintätoimisto #markkinointiviestintätoimisto #markkinointiviestintä #viulevaonadjektiivi #adjektiivi #viulevaasaakäyttää #saakäyttää
Viulevan käsityksen mukaan onnistunut yrityksen nimi jää mieleen omaperäisyytensä ja tarinansa ansiosta ja kuvaa yrityksen visiota, lupausta sekä arvoja. Tarjoamme apua yrityksen nimen suunnitteluun ja mieleenpainuvan tarinan kertomiseen sekä brändin ilmeen ja logon suunnitteluun. Otamme huomioon kohdemarkkinoiden vaatimukset ja tuotamme sisältöjä kansainväliseen käyttöön. Joka markkinointitarpeeseen on Viuleva ratkaisu!
Sivustomme käyttää evästeitä. Hyväksymällä tämän voimme taata parhaan käyttökokemuksen verkkosivuillamme. Lue lisää.
Valitse evästeet
Osa evästeistä vaaditaan verkkosivuston toimintaan ja osa mahdollistaa erinäisten lisäominaisuuksien käytön. Voit alla olevasta listasta määrittää, mitä vaihtoehtoisia evästeitä on lupa käyttää. Rastita ne kohdat, jotka sallit. Voit lukea lisätietoja evästekäytännöistämme täältä.
Huom! Jos olet aiemmin sallinnut vain tietyt evästeet, näkyvät ne automaattisesti rastitettuina. Voit poistaa hyväksynnän poistamalla rastin ja tallentamalla asetukset uudelleen.