Riikka Autio
2.7.2019
Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää aina muutosta. Muutosta puolestaan on mahdotonta saada aikaan ilman viestintää. Markkinoinnin kilpailukeinot (4P, 7P) eli valikoima, hinnoittelu, asiakkaat, jakelu, viestintä, prosessit, henkilöstö ja sidosryhmät elävät symbioosissa keskenään ja yhden työkalun muokkaus vaikuttaa toisiin. Digitalisaatiosta huolimatta muutos edellyttää ihmisen ajatteluun vaikuttamista, ja ainakin toistaiseksi ainoa tie korviemme väliin käy viestinnän kautta.
Symbioosin vuoksi markkinointiviestintä saa vuosikelloonsa palasia yrityksen kaikkien toimintojen listoilta. Päämäärien ajamiseksi tarvitaan sekä sisäistä että ulkoista viestintää.
Vuosikelloon otetaan mukaan vuosittain vakioina toistuvat organisaation tehtävät, kuten tulevaisuuden suunnittelu ja budjetointi, kehityskeskustelut, auditoinnit, viestinnän materiaalien ja sisältöjen päivitykset sekä tapahtumat ja tilaisuudet. Lisäksi vuosikelloon kuuluvat pitkän aikavälin ohjelmat, jotka luovat kaikkien eri toimintojen vuosisuunnitteluun ylätason, johon kukin toiminto, kuten markkinointiviestintä lisäksi synkronoi omat tehtävänsä.
Esimerkiksi yrityksen pitkän aikavälin strategisena tavoitteena oleva uuden teknologian käyttöönotto ja siihen liittyvä lainsäädännön muutos voi vaatia vuosien viestintää, jotta lainsäätäjien, viranomaisten, yrityspäättäjien ja loppukäyttäjien asenteet muovautuvat vastaanottavaisiksi. Samaan aikaan yrityksen sisällä on viritettävä tuotekehitys, tuotantoprosessit ja logistiikka, järjestelmähallinta sekä organisaatio ja osaaminen tulevaisuuden tuloskuntoon.
Yhtä lailla yritysjohto voi päättää vastata entisestään kiristyvään kilpailuun tai näköpiirissä oleviin toimintaympäristön haasteisiin hakeutumalla uusille apajille. Uuteen strategiaan voi sisältyä kansainvälistyminen ja uusien asiakassegmenttien haltuunotto. Tavoitteeseen pääsemiseksi yrityksen on luotava suhteita ja vaikutettava asenteisiin uudella toiminta-alueella sekä muokattava organisaatio, prosessit, valikoima, jakelu ja markkinointiviestintä tavoitetilaan sopiviksi.
Markkinointiviestinnän vuosikelloon kirjataan toimenpiteitä, joilla markkinointiviestintä tukee yrityksen eri osa-alueiden hankkeiden ja toimenpiteiden toteutumista. Esimerkiksi tuotelanseeraus vaatii laajaa ja usein intensiivistä markkinointiviestinnän panosta aina tuotteen ilmeen, dokumentaation, verkkoviestinnän, järjestelmänhallinnan sekä sisäisen ja sidosryhmäviestinnän suunnittelusta myymälä- ja ulkonäkyvyyteen sekä myyntikampanjoiden rakentamiseen.
Uuden teknologian käyttöönoton, tuotelanseerauksen ja strategimuutoksen tyyppisiä paljon resursseja varaavia projekteja ovat myös esimerkiksi fuusio, brändiuudistus, messut ja muut tapahtumat, digiprojektit, järjestelmäuudistukset ja julkaisut. Tällaisten ”resurssisyöppöjen” hankkeiden tulee näkyä isossa kuvassa ja siten myös vuosikellossa.
Vuosikelloon kannattaa ottaa mukaan vuodesta toiseen toistuvat ohjelmanumerot, vuosittaiset isot strategiset teemat ja oman roolin kannalta tärkeät tehtävät. Näin kello pysyy selkeänä ja helpottaa vuoden hahmottamista.
Yksityiskohtaiset markkinoinnin ja markkinointiviestinnän toimenpiteiden suunnitelmat on syytä tehdä erillisinä. Niissä näkökulmana voi olla esimerkiksi asiakassegmenttitaso tai jopa asiakaskohtainen tarkastelu. Pääasia on, että viestinnän toimenpiteet suunnitellaan homogeenisille vastaanottajaryhmille ja räätälöidään heidän tarpeisiinsa ja odotuksiinsa sopiviksi.
#viuleva #markkinointitoimisto #markkinointi #markkinointiviestintä #suunnittelu #vuosikello #vuosisuunnittelu #vuosisuunnitelma #toimintasuunnitelma #markkinointiviestintäsuunnitelma
Viulevan tavoitteena on tukea yrittäjiä ja yrityksiä selkeyttämällä markkinointia ja viestintää helpommin käsiteltäväksi kokonaisuudeksi. Keskeinen tavoitteemme on tehdä markkinoinnista strateginen työkalu ja markkinointiviestinnästä määrätietoinen väline tavoitteiden saavuttamiseen. Vuosikellon rakentaminen on yksi tapamme selkeyttää näkökenttää ja helpottaa yritysten arkea.
Sivustomme käyttää evästeitä. Hyväksymällä tämän voimme taata parhaan käyttökokemuksen verkkosivuillamme. Lue lisää.
Valitse evästeet
Osa evästeistä vaaditaan verkkosivuston toimintaan ja osa mahdollistaa erinäisten lisäominaisuuksien käytön. Voit alla olevasta listasta määrittää, mitä vaihtoehtoisia evästeitä on lupa käyttää. Rastita ne kohdat, jotka sallit. Voit lukea lisätietoja evästekäytännöistämme täältä.
Huom! Jos olet aiemmin sallinnut vain tietyt evästeet, näkyvät ne automaattisesti rastitettuina. Voit poistaa hyväksynnän poistamalla rastin ja tallentamalla asetukset uudelleen.